2016 © כל הזכויות שמורות לשרי בומפלד  

הליכה

בדרך כלל, בתקופה שבין שנה עד שנה וחצי, התינוק מתחיל ללכת.
תחילה, הוא יצעד הצידה כשהוא אוחז בשתי ידיו ברהיט. בהמשך, כשירגיש יותר בטוח, הוא יצעד חזיתית, כשהוא אוחז ביד אחת בלבד, וגם יעבור מרהיט לרהיט (ראה וידאו 1). לבסוף הוא יצעד ללא אחיזה כלל.
ההליכה בראשיתה, נראית נוקשה ומתנדנדת, וכדי לשמור על איזון, הרגליים יהיו פשוקות, כפות הרגליים יפנו החוצה, והידיים מורמות  לצדדים (ראה וידאו 2). ההליכה תיראה יותר כריצה, כשהחזה מוטה קדימה, והרגליים נשלחות לפנים, כדי לבלום נפילה.
להורים רבים יש נטייה לזרז את תינוקם ללכת, כשהם נעזרים במזרזי הליכה למיניהם.
למען התינוק, חשוב שיתאפקו, ויאפשרו לו את כל הזמן הנחוץ למיצוי שלב הזחילה. הודות לזחילה התינוק מחזק את השלד ומערכת השרירים, הוא ממשיך לשפר את מערכת שיווי המשקל והקואורדינציה, ומתרגל את מוחו בהצלבות.
אין שום צורך למהר, הרי חיים שלמים מחכים לו כדי שיהלך על שתי רגליו...

וידאו 2 - תחילת הליכה

וידאו 1 - תרגול הליכה

סיבות שעלולות לעקב הליכה:
• נוקשות שרירית, אשר לא מאפשרת תנועה חופשית במפרקים ובשרירים. כשאין לתינוק חופש תנועה, קשה לו לתמרן עם גופו כדי למצוא שיווי משקל. הליכתו תהיה נוקשה ומסורבלת, ומלווה בנפילות רבות.
• היפוטוניה. כשהטונוס השרירי נמוך מדי, קשה לתינוק לייצב את עצמו, ולהתמודד מול כוח הכובד.
• חופש מפרקי מוגזם: מפרקי ירכיים ו/או קרסוליים חופשיים מדי, מקשים על ייצוב הגוף.
• הליכה על אצבעות הרגליים: הליכה על האצבעות במקום על כל משטח כף הרגל מקשה על יכולת התאזנותו של התינוק. סיבה אפשרית להליכה על האצבעות היא, שהשרירים האחוריים (הזוקפים) פעילים יתר על המידה, ומושכים את העקבים מעלה.

טיפים שיעזרו לתינוקות המאחרים ללכת:
• תחילה נעודד הליכה הצידה: כשהתינוק עומד ונשען על שולחן נמוך או ספה, נמשוך את תשומת ליבו לצעצוע שהונח במרחק מה מהישג ידו. תוך העברת משקל מרגל לרגל, התינוק יצעד הצידה, לכיוון הצעצוע (ראה וידאו). את אותו הדבר נעשה לכיוון השני. יתכן שתחילה נצטרך לייצב אותו ולהעניק לו ביטחון ע"י תמיכה בצידי האגן.

• כדי לתת לו לחוש את ההליכה החזיתית, אפשר להעמיד אותו על כפות רגלינו, וכשאנו אוחזים בידיו, נצעד עימו קדימה ואחורה.
• כשהתינוק על כפות רגלינו, ניתן לו לחוש עמידה על רגל אחת, על ידי כך שנגביה מעט את אחת מכפות רגלינו, ולאחר מכן את השנייה.

• נעמיד את התינוק על מצע רך ולא יציב, כשהוא נשען על שולחן נמוך או כיסא. קרקע לא יציבה  תעודד אותו להעביר משקל מרגל אל רגל, וגופו ילמד להתאזן. (לצורך כך אפשר להשתמש במזרון ים, או במזרון וכריות ספוג).

• נעודד את התינוק להושיט יד אחר לאחור. תנועות של פנייה לאחור מאפשרות התמודדות עם שיווי משקל עד שמושגת תחושת ביטחון לאחיזה עם יד אחת (ראה וידאו 1).

• כשהתינוק יגיע לשלב בו הוא הולך חזיתית ואוחז בידו האחת בידנו, נשים לב שידו לא מורמת מעלה, אלא נמצאת בגובה שבו כתפיו וגופו מאוזנים וחופשיים לעזור לו באיזון גופו.
• חשוב שניתן לתינוק להתנסות בהליכה גם בתנאי קרקע לא נוקשים וישרים, כמו למשל,דשא, חול, חצץ וכו'. קרקע לא יציבה מאתגרת את מנגנון שיווי המשקל, וכך התינוק מתרגל הליכה מאוזנת (ראה וידאו 2).

• במקרים בהם ההליכה מתעכבת מסיבות של נוקשות: ניטפח על הרגליים, חגורת הכתפיים והגב, נתרגל שוב גלגולים, ונבחר אופני עירסול שהתינוק מעדיף, לפי ההנחיות במאמר על הרמת הראש.
נוביל את התינוק לישיבה צידית לשני הכיוונים (ישיבה צידית יוצרת גמישות בעמוד השדרה, בצלעות ובמפרקי הרגליים).
בצורות הישיבה השונות, נעודד את התינוק, להתכופף ולפנות לכל הכיוונים.
כשהתינוק הולך על אצבעות הרגליים, נוסיף להנחיות הנ"ל הפעלה של הקרסוליים על ידי כך שנניע את כפות רגליו של התינוק בכיוונים מטה ומעלה ובסיבובים. אפשר לעשות זאת כשהתינוק יושב עלינו, או כשהוא שוכב על הבטן או על הגב.
במגע עמוק נעסה את שרירי השוקיים.
נלך עם התינוק במישורים משופעים בכיוון העלייה. באופן הזה נגרום לשרירי השוק האחוריים ולגיד אכילס להתארך.