2016 © כל הזכויות שמורות לשרי בומפלד  

שיטת פלדנקרייז

השיטה מתאימה לכולם: תינוק, צעיר וזקן, בעל כושר גופני גבוה ובעל כושר גופני לקוי. היא מתאימה לאנשים הסובלים מכאבים בשלד ובשרירים, והיא מתאימה לאנשים בריאים, אשר באמצעותה משפרים באופן משמעותי את מודעותם הגופנית. גם אומנים ואנשים יוצרים יוצאים נשכרים ממנה, ויכולים בעזרתה להגביר את היצירתיות שלהם. קשישים יכולים באמצעות השיטה להשיב לעצמם את התנועתיות החופשית והנוחה שאפיינה את צעירותם, וגם תינוקות הנתקלים בקושי התפתחותי, נהנים מהשפעתה ויעילותה. באמצעות שיעורי פלדנקרייז יוכל המשתתף ליהנות מתנועה קלה יותר, מתחושת חיוניות מוגברת, ומנינוחות ורוגע. לאחר שיעור ירגיש המשתתף, בדרך כלל, גבוה יותר, קל יותר, הנשימה תהיה חופשית יותר והמחושים הקלים בגוף יתפוגגו. המשתתף יחווה התרגעות, ריכוז מוגבר ואיזון.

 

בשיטה שני מסלולי פעילות:


מודעות באמצעות תנועה בשיעורים קבוצתיים:
שיעור פלדנקרייז בקבוצה הוא תהליך לימודי בתנועה, שנעשה בהנחיה מילולית, ללא הדגמה של המדריך. כל אחד אמור להתחבר למקצב וליכולת האישיים שלו. הלמידה היא דרך חקירה והתבוננות פנימית, שנגיעתם עמוקה, עד כדי שינוי התבנית הגופנית הטיפוסית, והדימוי העצמי.
אין מיון למתקדמים ומתחילים, מבוגרים או צעירים, כל שיעור הוא נקודת התחלה עבור כולם.
לכל שיעור יש רעיון, שהוא מהלך תנועתי מסוים – למשל, מעבר משכיבה לישיבה, או שיפור יכולת ההזדקפות, או הכיפוף, או הגילגול וכו'. מטרת השיעור לא מוצהרת מראש, כלומר, הפעולות נעשות מבלי שהתלמידים עסוקים בתוצאה הסופית, אלא רק בחלק התנועתי שבו הם מצויים באותו רגע. כלומר, התלמידים עסוקים בתהליך ולא בתוצאה.
בשיטת פלדנקרייז, בניגוד לשיטות תרגול אחרות, נדרשים המתרגלים ברוב המקרים, להפחית מאמץ, ולהקטין את התנועה לטווח נוח, תוך הפניית הקשב לשינויים שמתחוללים במהלך התנועה. ככל שמקטינים את התנועה והמאמץ, כך מתחדדים הקשב והרגישות, ועמם מוגברים המודעות, העידון והדיוק.
מגוון השיעורים גדול מאוד, ובמהלכם מפעילים את כל חלקי הגוף בתנועות שמרביתן אינן שגרתיות. כל מהלך תנועתי נבנה שלב אחרי שלב, בסדר מסוים, תוך חזרות על כל קטע לשם הפנמה. צירוף החלקים בתום השיעור יוצר מהלך תנועתי שלם שנעשה בקלות וביעילות.
בסופו של דבר, הלומד מגיע לשיפור שמתבטא בתנועה קלה, מאוזנת, גמישה ויציבה, עם יכולת תגובה רחבה, ומינימום שחיקה ומאמץ.
מדהים להיווכח בכל פעם מחדש, איך פעולות שנעשות בנינוחות, ללא איום ותחרות עם אחרים, ללא התמקדות בתוצאה, וללא דרישה מעבר ליכולת – מביאות לשינוי מיידי ומפתיע בקלותו.
אין בשיעורים הנחיות פעולה לתפקוד היומיומי, אך כתוצאה מהתרגול מתפתחת יכולת שתאפשר התנהלות נינוחה, מאוזנת וגמישה, תוך התאמה ספונטנית למצבים משתנים.

שיעורים אישיים:
שיעורים אישיים מומלצים במצבים של כאב חזק או ממושך, אשר לא השתפר במהלך פעילות קבוצתית, ולכל מי שמעוניין לחוות התנסות ייחודית, וליהנות מתוצאותיה הנפשיות והפיסיות. בשעורים אלה מופעל המטופל על ידי מגע ידיו של המדריך, תוך שימוש במניפולציות מתוחכמות ומנותבות היטב. ההשפעה של שיעורים אישיים היא עמוקה מאד, ופועלת באופן ישיר על מערכת השרירים והשלד, ועל מערכת העצבים.

ליווי התפתחותי של תינוקות ושיטת פלדנקרייז:
הבנת ההתפתחות התנועתית של תינוקות היא עיקר חשוב בשיטת פלדנקרייז, לכן ליווי התפתחותי של תינוקות שנשען על השיטה הוא מהימן ביותר, ויש בו מענה רחב ויעיל לקשיים שמתעוררים בתחילת דרכו של התינוק.

שיטת פלדנקרייז נקראת על שם מיסדה דר' משה פלדנקרייז. שיטת פלדנקרייז היא שיטת חינוך גופני המשלבת תנועות גוף עדינות עם מודעות מודרכת שמטרתה לשפר ולהעצים את התפקוד האנושי. באמצעות השיטה ניתן להגביר את הנינוחות וטווח התנועה, לשפר את הגמישות והקואורדינציה, ולגלות מחדש את היכולת הגלומה בנו לבצע תנועה יעילה ונאה. שיפורים אלה ביכולת התנועתית מתבטאים לעיתים תכופות בשיפור מערכתי של שאר היבטי החיים האנושיים – רגשות, יכולות מנטליות ויכולות נפשיות.

מי היה דר' משה פלדנקרייז?
משה פלדנקרייז (1904-1984) נולד ברוסיה  ובגיל 13 עלה לבדו לישראל, בה עבד כפועל וכמורה למתמטיקה. בשנות העשרים לחייו עבר לצרפת, שם למד הנדסת מכניקה וחשמל, ומאוחר יותר קיבל תואר דוקטור לפיסיקה מן הסורבון. הוא היה פעיל בספורט (התעמלות וכדורגל) ובאומנויות לחימה (בגיל 32 היה לאירופאי הראשון שקיבל חגורה שחורה בג'ודו). לאחר שסבל מפגיעה קשה בברך, ומשסרב לעבור ניתוח מסוכן שהוצע לו, החל דר' פלדנקרייז להשתמש בגופו כמעבדה חיה לפיתוח וליישום שיטתו המיוחדת. בשיטתו הוא שילב את הידע בעקרונות התנועה שצבר מלימודי ההנדסה והפיסיקה עם הבנת גוף האדם שצבר מפעילותו הספורטיבית והתעסקותו באומניות הלחימה מן המזרח. עם הזמן הוא לימד את עצמו להתהלך באופן חופשי, למרות ברכו הפגועה.
דר' פלדנקרייז השתלם בפסיכולוגיה, בנוירו-פיסיולוגיה ובתחומים נוספים הקשורים לבריאות, ובשנת 1949 חזר לישראל בה המשיך לפתח ולשכלל את שיטת הטיפול הייחודית הנקראת על שמו – שיטת פלדנקרייז.