top of page

השמנת יתר בתחילת הריון מגבירה סיכון לאפילפסיה אצל התינוק

מחקר חדש טוען כי ילדים מועדים יותר לפתח אפילפסיה אם האם ההרה הייתה בעלת משקל עודף או לקתה בהשמנת יתר בתחילת ההריון.

הסיכון לאפילפסיה בקרב ילדים עולה ככל שמשקל האם בתחילת ההריון עולה, ומגיע לסיכון מוגבר ב- 82% בקרב ילדים שאימהותיהם לקו בהשמנת יתר חמורה. כך טוענים החוקרים.

"פירוש הדבר הוא שיש מתאם בין דרגות חמורות יותר של השמנת יתר לבין סיכון גבוה שהולך ומתגבר לאפילפסיה בקרב הילדים" כך אומר פרופסור אדוארדו וילמור, מומחה לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת מישיגן שבארה"ב, שהוביל את המחקר.

דר' סטיבן וולף, מומחה לאפילפסיה בקרב ילדים מבית החולים הר-סיני שבניו-יורק שבארה"ב, שלא השתתף במחקר, מבקש לשים דברים בפרופורציה ראויה, ומציין שהסיכון הכללי של אפילפסיה בקרב ילדים עדיין נשאר נמוך יחסית, אפילו אם האישה ההרה הייתה בעלת משקל עודף או השמנת יתר.

חשוב גם לציין כי המחקר לא תוכנן כדי להראות קשר סיבתי בין משקל האישה ההרה לבין הסיכון של התינוק ללקות באפילפסיה, אלא קשר נסיבתי בלבד.

עורכי המחקר מציינים כי כ- 50 מיליון אנשים בעולם לוקים באפילפסיה. ב- 60% ממקרים לא נמצא גורם ידוע להופעת אפילפסיה.

המחקר הנוכחי כולל מידע רפואי על יותר מ- 1.4 מיליון תינוקות שנולדו בשבדיה בין השנים 1997-2011. מבין כל הילדים האלה, מעט יותר מ- 7,500 ילדים אובחנו עם אפילפסיה שהתגלתה בסמוך ללידה ועד לגיל 16 שנים.

החוקרים מצאו כי ההסתברות שילד יפתח אפילפסיה התאימה למדד מסת הגוף (BMI) של האם בסביבות שבוע 14 להריון.

מדד מסת הגוף (BMI) מאפשר להעריך באופן גס את שומן הגוף על בסיס נתוני גובה ומשקל.

BMI תקין הוא בין 18.5 – 24.9. מי שנמצא בין 25 - 29.9 נחשב לבעל משקל עודף. מי שנמצא מעל 30 נחשב כלוקה בהשמנת יתר.

במחקר נכללו שלושה סיווגים נוספים של השמנת יתר: 30-34.9 – השמנת יתר בדרגה 1, 35-39.9 השמנת יתר בדרגה 2 והשמנת יתר בדרגה 3 BMI של 40 ויותר.

לגבי סיכון לאפילפסיה בקרב ילדים, בהשוואה לנשים עם משקל תקין, החוקרים ייחסו:

  • 11% סיכון מוגבר למשקל עודף

  • 20% סיכון מוגבר להשמנת יתר בדרגה 1

  • 30% סיכון מוגבר להשמנת יתר בדרגה 2

  • 82% סיכון מוגבר להשמנת יתר מדרגה 3

דר' נדה רזז, ממכון קרולינסקה היוקרתי בשטוקהולם שבשבדיה, שהשתתפה במחקר, אומרת: "בהינתן שמשקל עודף והשמנת יתר הם גורמי סיכון ברי שינוי, מניעת השמנת יתר בקרב נשים בגיל הפריון יכולה להיות מדיניות חשובה בבריאות הציבור כדי להפחית שיעור של מקרי אפילפסיה"

פרופסור וילמור ודר' רזז מעלים מספר השערות לגבי קשר אפשרי בין השמנת יתר של האם ההרה והסיכון לאפילפסיה של התינוק.

  • משקל עודף מגביר את הסיכון ללידה לפני הזמן ולהופעת מומי לידה, שיכולים להגביר סיכון לאפילפסיה.

  • התינוק מועד יותר לחוות טראומה או רמות נמוכות של חמצן במהלך לידה של אם עם משקל עודף או השמנת יתר. גורמים אלה יכולים להגביר את הסיכון לאפילפסיה.

  • משקל עודף או השמנת יתר מדרבנים מצב דלקתי כללי בגוף האם, דבר שיכולה להיות לו השפעה על מוחו המתפתח של העובר.

דר' ויליאם בל, נוירולוג מאוניברסיטת אוהיו, שכתב את מאמר המערכת שנלווה למחקר, אומר: "אני מסכים כי דלקת היא החשוד המרכזי מאחורי הסיכון המוגבר לאפילפסיה. הריון הוא מצב דלקתי וכך גם השמנת יתר. אם שני דברים אלה מתחברים הרבה דברים רעים יכולים לקרות".

דר' רזז מוסיפה: "סביר להניח שישנם יחסי גומלין בין משקל עודף לגורמים גנטיים וסביבתיים, כמו עישון, שתיית אלכוהול, מחסור בוויטמינים ובעיות שקשורות במצב סוציו-אקונומי, שתורמים יחדיו לסיכון לאפילפסיה".

המחקר התפרסם בתאריך 3.4.2017 בכתב העת נוירולוגיה של ההתאחדות הרפואית האמריקנית.

bottom of page