top of page

מהו דום נשימה בשינה?

דום נשימה בשינה הוא הפרעה שבה הנשימה נעצרת שוב ושוב במהלך השינה. הפרעה זו יכולה, לפעמים, להיות רצינית. ישנם שלושה סוגים של דום נשימה:

  • דום נשימה חסימתי בשינה, שנגרם בגלל חסימה בדרכי הנשימה

  • דום נשימה מרכזי בשינה, שבו אין חסימה בדרכי הנשימה אך המוח נכשל באיתות לשרירים לבצע נשימה על-ידי הפעלת הסרעפת או הנעת הצלעות

  • דום נשימה מעורב בשינה, שהוא שילוב של שני הסוגים הראשונים

דום נשימה מרכזי בשינה הוא הסוג השכיח ביותר של דום נשימה בשינה בקרב תינוקות. במבוגרים ובתינוקות מעל לגיל שנה, סוג דום נשימה בשינה השכיח ביותר הוא דום נשימה חסימתי. ילדים עם תסמונת דאון ומצבים מולדים אחרים שפוגעים בדרכי הנשימה העליונות, הם בעלי שיעור גבוה יותר של דום נשימה בשינה. יותר ממחצית הילדים שלוקים בתסמונת דאון יפתחו דום נשימה חסימתי בשינה.

אלו תינוקות נמצאים בסיכון לפתח דום נשימה בשינה?

כל תינוק יכול לפתח דום נשימה בשינה, אך הדבר שכיח הרבה יותר בקרב תינוקות שנולדו בטרם עת. בקרב תינוקות שנולדו עד לשבוע ה- 37 להריון, ההפרעה נקראת דום נשימה בשינה בשל חוסר בשלות (פגות). בקרב תינוקות שנולדו לאחר שחלפו 37 שבועות הריון, ההפרעה נקראת דום נשימה בשינה של הילדות. ככל שהתינוק נולד מוקדם יותר מהצפוי הוא מועד יותר לסבול מדום נשימה בשינה.

מה גורם לדום נשימה בשינה?

בקרב תינוקות, חוסר בשלות של מערכת העצבים המרכזית הוא, ככל הנראה, האחראי למצב. גורמים נוספים יכולים להיות דימום במוח, חשיפה לסמים או לרעלים, מום במוח, זיהום, מחלה בדרכי הנשימה, בעיות במערכת העיכול (כמו ריפלוקס), חוסר איזון בכימיה של הגוף (כמויות לא מתאימות של סידן או גלוקוזה), ובעיות בלב או בכלי דם.

מהם תסמיני דום נשימה בשינה?

תינוקות שלוקים בדום נשימה בשינה מפסיקים לנשום במהלך השינה (דום נשימה של תינוק, כפי שנצפה במעבדת שינה, הוא הפסקה של 20 שניות או יותר ללא נשימה, בקרב ילדים בוגרים יותר ההפסקה היא בת 10 שניות) התינוק מחרחר ונאבק לשאוף אוויר עד שלבסוף הוא שב לנשום. פני התינוק יכולים להיהפך לכחולים. חשוב לדעת שבקרב תינוקות בני פחות מששה חודשים אפשר לצפות במצב תקין ונורמלי שרופאים מכנים נשימה מחזורית. במהלך נשימה מחזורית אפשר להבחין בהתחלה שהתינוק נושם במהירות לפרק זמן מסוים, ולאחר מכן נושם לאט יותר, ולבסוף הוא מפסיק לנשום לפרק זמן של עד 15 שניות ושב לנשום באופן נורמלי. מצב זה אינו צריך לעורר בנו דאגה. למעשה, רוב התינוקות נושם כך כ- 5% מהזמן בו הם ישנים. (תינוקות שנולדו פגים יכולים לנשום בדרך זו כ- 10% מהזמן שבו הם ישנים). אם התינוק חווה דום נשימה בשינה בעודו בבית החולים, הרופא יבקש לערוך מעקב במשך פרק זמן מסוים לפני שהוא שולח אותו לביתו. אם מודאגים בקשר לנשימתו של התינוק בכל זמן שהוא, כדאי לדבר על כך עם רופא הילדים.

מהן הסכנות הכרוכות בדום נשימה בשינה?

דום נשימה יכול להיות, במקרים מסוימים, קטלני לתינוק. כאשר התינוק מפסיק לנשום, רמות החמצן בדמו צונחות ורמות דו-תחמוצת-הפחמן עולות. התינוק יכול לסבול מנפילה חמורה בשיעור דופק הלב, מצב שנקרא ברדיקרדיה.

תינוקות שעברו יותר מפעם אחת אירוע חד-משמעי שמסכן חיים , כלומר כמה פרקי זמן שבהם התינוק מפסיק לנשום, מועדים יותר לסיבוכים ארוכי טווח או אף למוות בלתי צפוי.

איך מאבחנים דום נשימה בשינה?

אם רופא הילדים חושד שיש לתינוק דום נשימה בשינה, הוא יערוך לו בחינה גופנית ומספר בדיקות, כולל מדידה של כמות החמצן בדם וניטור שיעורי הנשימה ודופק הלב של התינוק. אפשר שיערך שיקוף ריאות בעזרה קרני רנטגן. יתכן גם שתידרש בדיקה אצל מומחה לשינה, מומחה לריאות ומומחה לדום נשימה בשינה. הבדיקה המקובלת לאבחון דום נשימה בשינה נקראת פוליסומנוגרם. בדיקה זו עוקבת אחר גלי מוח, תנועת עיניים, נשימה ורמות חמצן בדם, וגם נחירות וקולות חרחור בזמן השינה. סוג אחד של פוליסומנוגרם נערך במעבדת שינה בתנאים סטנדרטיים תחת השגחה מתמשכת של מומחה שינה מיומן. סוג אחר הוא בדיקה ניידת שאפשר לערוך אותה בבית, אך אין היא כה מדויקת כמו הבדיקה שנערכת במעבדת שינה. שתי הבדיקות אינן מכאיבות כלל. גישה אחרת למעקב אחר דום נשימה בשינה היא חיבור של התינוק לערכה ביתית של מכשיר לניטור נשימה ופעילות של הלב. המכשיר מתעד נשימה (תנועת בית החזה) ומשתמש ב- אק"ג כדי למדוד את הפעילות החשמלית של הלב. אפשר לבצע את המעקב במשך ימים, שבועות, או אפילו חודשים.

איך מטפלים בדום נשימה בשינה?

הטיפול תלוי ברמת החומרה של הבעיה. אפשר שרופא הילדים יציע להשתמש במוניטור כדי לעקוב אחר הנשימה ופעילות הלב של התינוק, או שיציע טיפול תרופתי להמרצת הפעילות של מערכת העצבים המרכזית.

בקרב ילדים עם דום נשימה חסימתי יתכן ויהיה צורך להשתמש במכונה ששומרת על לחץ חיובי מתמשך בדרכי הנשימה, ששומר את דרכי הנשימה פתוחות במשך השינה על-ידי הזרמת אוויר דרך האף באמצעות מסכה. (מכשיר זה אינו פותר את הבעיה כאשר סובלים מדום נשימה מרכזי בשינה).

מה עלי לעשות אם אני חושב שהתינוק שלי מפסיק לנשום במהלך השינה?

גע או טלטל את התינוק כדי לראות אם הוא מגיב. אם אינו מגיב קרא מיד לשירותי החירום (התינוק יכול להיות בסכנה אם המצח שלו או בית החזה נעשים כחולים. אין זה נדיר שידיו ורגליו של התינוק או העור שסביב לפה שלו נעשים כחולים) אם אנחנו יודעים איך לבצע החייאה בתינוקות, עלינו להתחיל מיד בטיפול חירום ולבקש ממישהו להזעיק את שירותי החירום. אם אנחנו לבד עם התינוק, יש לבצע פעולות החייאה במשך שתי דקות, לקרוא לשירותי החירום ולהמשיך בפעולות החייאה עד שמגיעה עזרה או שהתינוק חוזר לנשום.

bottom of page