top of page

תינוקות יכולים לזכור מילים ששמעו עוד לפני הלידה

אם אתם חשים בצורך לדבר עם העובר שלכם בעודו ברחם, מחקר חדש טוען שרצוי שתעשו זאת. החוקרים מצאו שתינוקות מפתחים זיכרון למילים ששמעו באופן סדיר עוד לפני שנולדו.

"אנחנו מאמינים שמחקרנו מראה היטב עד כמה רגיש המוח ומסוגל לקלוט דברים בגיל זה" כך אומרת דר' מינה הוטיליאנן ממרכז המצוינות במחקר בין-תחומי במוזיקה מאוניברסיטת הלסינקי שבפינלנד. "תינוק שזה עתה נולד אינו בד ציור ריק, הוא כבר למד איך אמו ושאר בני המשפחה מדברים".

זה נשמע די מפתיע שתינוקות יכולים לזכור קולות ששמעו ברחם, במיוחד אם ידוע שמוחותיהם עדין מפתחים את הקשרים שמאפשרים להם בכלל את היכולת לעבד מידע כלשהו. למרות זאת ישנם סימנים לכך שעוברים זוכרים קולות וצלילים שפגשו בהיותם ברחם.

דר' הוטיליאנן אומרת: "ישנן הוכחות מסוימות שעוברים אכן יכולים ללמוד, ושתינוקות יכולים לזכור שירים או קטעי דיבור מהתקופה שבה היו עוברים ברחם".

החוקרים בחנו את זיכרונם של עוברים פינים על-ידי חשיפתם למילה הבודדת – טאטאטה, שאין לה שום משמעות בפינית.

מסבירה דר' הוטיליאנן: "זוהי מה שנקרא "מילה – כאילו" שחשובה למחקר שלנו. יש בה שלוש הברות, ובחרנו מילה כה ארוכה כדי לאתגר את המוחות הקטנים למצוא ולאתר את השינויים ולתת להם דבר מה קשה ללמידה. מילה כזו יכולה להיות קיימת בשפה הפינית. יש בה את החוקיות של השפה הפינית".

החל מהשבוע ה- 29 להריון ועד ללידה, מחצית מ- 33 נשים הרות שהשתתפו במחקר האזינו להקלטה של המילה כמה מאות פעמים. לפעמים הוצגה המילה כאשר ההברה האמצעית הייתה "טו" או שהיא בוטאה באופן אחר.

לאחר הלידה, החוקרים השתמשו בסורקים כדי לבחון פעילות במוחותיהם של התינוקות ששמעו את המילה בהיותם ברחם. אלה מהם שכבר שמעו בעבר את המילה הפגינו תגובה מוגברת למילה הספציפית ויכלו לעבד את המילה טוב יותר והיו גם מסוגלים להבחין טוב יותר בשינויים במילה.


דר' הוטיליאנן אומרת: "נראה שסוג הלמידה שהתגלה במחקרנו קורה, ככל הנראה, בשלב האחרון של הריון. תינוקות מתחילים לשמוע בערך באמצע ההריון".

דר' פטרישיה קול, חוקרת דיבור והתפתחות תינוקות מאוניברסיטת ושינגטון שבארה"ב מהללת את המחקר ואומרת: "העובדה שלמידה מקולות שנשמעים באופן סדיר בעוד התינוקות נמצאים עדיין ברחם, פירושה שלמידת שפה אינה מתחילה ביום הראשון שלאחר הלידה, אלא כאשר העובר שומע קולות וצלילים בעודו ברחם. זה ממש מדהים שלמוח העוברי יש את היכולת הזו".

מה יכולים הורים ללמוד ממידע זה?

אומרת דר' הוטיליאנן: "עלינו להיות מודעים שהעובר יכול לשמוע דברים מהעולם החיצוני לו וללמוד מהם. דברי במהלך ההריון שלך. את יכולה לדבר עם אנשים אחרים או עם העובר שלך, איך שאת רוצה"

המחקר התפרסם בחודש אוגוסט 2013 בכתב העת האמריקני של האקדמיה הלאומית למדעים

bottom of page