top of page

היתרונות האבולוציוניים של ''לקחת על הידיים"

ישנה תמיד סיבה טובה לאימהות לקחת את התינוק הבוכה "על הידיים", לצעוד יחד איתו – זה עוזר להרגיע אותו. מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת ''ביולוגיה עכשיו'' בסוף חודש אפריל 2013 מראה שתינוקות חווים תגובה מרגיעה אוטומטית כאשר נושאים אותם, ולא משנה אם הם גורי עכבר או תינוקות אדם.

זהו המחקר הראשון שמראה שתגובת ההתרגעות של התינוק תלויה במספר גורמים מתוזמנים היטב של ויסות מערכת העצבים המרכזית, הפיקוח התנועתי ופעולת הלב ושזהו רכיב אבולוציוני שמור של יחסי גומלין בין אם לתינוקה.

החוקרים אומרים שזה גם יכול להסביר את המציאות המתסכלת של הורים חדשים שעמלו כדי להרגיע ולהשקיט את תינוקם שמתחיל שוב לבכות ברגע שמניחים אותו על גבו במיטה.

החוקרת דר' קומי קורודה מהמכון למדעי המוח בסאיטמה שביפן מגלה שהרעיון לחקור תסריט נפוץ זה של הרגעת תינוקות דווקא בקרב עכברים הופיע במוחה כאשר ניקתה כלוב של עכברים במעבדה. אומרת דר' קורודה: "כאשר הרמתי את הגורים דרך העור העדין בעורף שלהם כפי שאימם העכברה עושה, הם מייד הפסיקו להתנועע והתכרבלו. הם נראו רגועים, אך אבריהם לא היו שמוטים לגמרי. תגובה רגועה זו של גורי עכברים נראתה לי דומה להשפעה המרגיעה שיש לתינוקות אנושיים בזרועות אימם".

יונקים למיניהם, מבני אדם ועד לעכברים, הופכים לרגועים ולשקטים כאשר אימם לוקחת אותם אליה. תגובתו הרגועה של התינוק מקלה את עול סחיבתו של התינוק ומועילה הן לאם והן לתינוק.

במילים אחרות, בין זרועותיה של אימא נמצא המקום הטוב ביותר עבור תינוק רך בימים במונחים של סיכויי הישרדות. אימהות יודעות להעריך תינוק שקט ורגוע, לכן העובדה שתינוקות מפסיקים, באופן טבעי, לבכות כשהם על הידיים של אימא זהו מצב אבולוציוני שבו כל הצדדים מנצחים.

צוות המחקר מצא ששיעור הדופק של תינוקות נעשה איטי מייד כאשר לוקחים אותו על הידיים ותגובה זהה נמצאה גם בקרב גורי עכברים.

תינוקות וגורים מפסיקים לזוז כאשר נושאים אותם. אלה וגם אלה מפסיקים את בכיים.

לסיכום, דר' קורודה אומרת: "הבנה מדעית של תגובה זו של תינוקות תחסוך מהורים קריאה שגויה של בכי שמתחדש ככוונה של התינוק לשלוט בהוריו, כפי שנטען בכמה תיאוריות על הורות. במקום זאת על הורים לפרש תופעה זו כהשלכה טבעית של מערכות חושיות-תנועתיות של התינוק, שיש לה מענה על ידי מגע וחיבוק".

bottom of page