top of page

נוסחה לחיזוי השמנת יתר בילדות

התגלתה נוסחה חדשה, שעושה שימוש במידע קל להשגה, שתוכל לשמש ככלי לחיזוי השמנת יתר בילדות בקרב ילודים, כך נטען במחקר שהתפרסם בכתב העת של הספרייה הציבורית למדעים.

צוות מחקר, מהקולג' האימפריאלי בלונדון שבבריטניה, שמטרתו לסייע במניעת השמנת יתר, מאמין שמאמצי המניעה צריכים להתחיל כבר בלידה. הנוסחה של הצוות עושה שימוש בגורמים רבים שידועים היטב כדי למדוד את הסיכון להשמנת יתר.

השמנת יתר היא מגפה כלל עולמית, והשמנת יתר בשלבי ההתפתחות הראשונים של תינוקות יכולה לעורר בעיות בריאות כמו מחלת לב וסוכרת מסוג 2 שתהפוכנה למחלות כרוניות לכל החיים.

החוקרים בחנו מידע אודות 4,032 תינוקות מפינלנד, 1,503 תינוקות מאיטליה ו- 1,032 תינוקות מארה"ב, במטרה ליצור משוואות לחיזוי השמנת יתר על-ידי בחינת גורמי סיכון כמו:

  • מדד מסת הגוף (BMI) של ההורים.

  • העלייה במשקל האם בזמן ההריון.

  • משקל הילוד בעת הלידה.

  • מאפיינים חברתיים והתנהגותיים.

גורמי סיכון אלה מוכרים זה מכבר, אך זו הפעם הראשונה שהם שולבו בנוסחה אחת.

מחקר קודם שהתפרסם בשנת 2012 מצא שתי מוטציות גנטיות (שינויים גנטיים) שקשורות באופן הדוק להשמנת יתר חמורה בילדות, אך נטייה גנטית זו אינה מבטיחה שהילד אכן ילקה בהשמנת יתר. נטייה גנטית זו היא יותר גורם סיכון בדומה לגורמים סביבתיים כמו תזונה ואורח חיים שמשפיעים על השמנת יתר.

פרופסור פיליפ פרוגול, שהוביל את המחקר, אומר: "הנוסחה שלנו מבוססת על מידע שכל אחד יכול להשיג על ילודים, ומצאנו שאפשר בעזרתה לחזות כ- 80% מהילדים שילקו בהשמנת יתר. לרוע המזל, מסעות הסברה ציבוריים למניעת השמנת יתר נמצאו כבלתי יעילים בקרב ילדים בגיל בית-ספר. לימוד של ההורים את הסכנות שבהאכלת יתר וביצירת הרגלי תזונה רעים בגיל הרך יכול להיות יעיל הרבה יותר. המסר הוא פשוט. יש לזהות את כל התינוקות שבסיכון, לעקוב אחריהם ולתת להוריהם ייעוץ הולם".

bottom of page