top of page

דלקות בחודשים הראשונים מגבירות סיכון למחלת צליאק


הסיכון הרב ביותר נצפה בקרב תינוקות שלקו בכמה וכמה דלקות לפני הגיעם לגיל 6 חודשים, ושאכלו גם כמויות גדולות יחסית של גלוטן בעקבות הפסקה של הזנתם בחלב אם.


דר' אנה מילאוס, שהובילה את המחקר, אומרת: "אין אנו יודעים אם הסיכון המוגבר למחלת צליאק הוא בגלל מועדות גנטית ללקות בדלקות או במחלת צליאק. ממצאינו מדגישים את חשיבות ההזנה של התינוקות בחלב אם כאמצעי להפחתת הסיכון למחלת צליאק, במיוחד בקרב תינוקות עם דלקות תכופות".




החוקרים מאוניברסיטת אומה ואוניברסיטת אופסלה שבשבדיה ערכו השוואה של עבר רפואי בין ילדים שאובחנו עם מחלת צליאק לבין ילדים דומים להם ללא המחלה.


הגיל הממוצע שבו מתפתחת מחלת צליאק הוא 11 חודשים, והמחלה מאובחנת לאחר כ- 4 חודשים. החוקרים מצאו שתינוקות שלקו בשלושה זיהומים ויותר (על פי דיווחי ההורים), היו בעלי סיכון מוגבר ב- 50% למחלת צליאק. דלקות במערכת העיכול הגבירו את הסיכון ב- 80%.





מחלת צליאק פוגעת ב- 1% מהאוכלוסייה. חוקרים משבדיה הבחינו בהופעתן של מעין "מגפות" של מחלת צליאק בגרסתה העונתית, בקרב כמה מהחולים וערכו מחקר שביקש לגלות את הגורמים לאותן "מגפות". במחקר, שהתפרסם בכתב העת למחלות ילדים של האגודה הבריטית לרפואה, נמצא שדלקות חוזרות ונשנות בחודשי החיים הראשונים להתפתחות התינוק מגבירות את הסיכון למחלת צליאק.



StartFragment

bottom of page