תינוקות יכולים לזהות את מצב הרוח של תינוקות אחרים
StartFragmentעל אף שזה נראה קשה למבוגרים להבין מה מרגיש תינוק, מחקר חדש, שנערך באוניברסיטת בריגהם-ינג שבארה"ב, מצא שזה כה קל שאפילו תינוק בן 5 חודשים יכול לעשות את זה.
צוות מדענים, בראשותו של פרופסור רוס פלום, פרסם מחקר בחודש יולי 2013 בכתב העת האקדמי "ילדות" שהראה שתינוקות יכולים להבחין ברגשותיהם של תינוקות אחרים כבר בגיל 5 חודשים. ממצאי מחקר זה באים בעקבות מחקרים אחרים של פרופסור פלום שבהם הפגינו תינוקות יכולת להבין את מצב רוחם של כלבים וקופים, ואת האווירה בקטעי מוזיקה קלסית.
פרופסור פלום מסביר: "ילודים אינם יכולים לומר להוריהם במילים שהם רעבים או עייפים, לכן דרך התקשורת הראשונה שבה הם עושים שימוש היא הבעה באמצעות רגשות. לכן אין זה מפתיע שבשלבים כה מוקדמים של התפתחות תינוקות הם כבר לומדים להבחין בשינויים רגשיים".
תינוקות יודעים לזהות רגש במבוגרים בגיל 7 חודשים ובמבוגרים מוכרים בגיל 6 חודשים. כדי לבחון את האופן שבו תופס התינוק את רגשותיו של תינוק אחר, בחן צוות המחקר את יכולתו של תינוק להתאים בין הבעת רגש קולית לבין הבעת פנים שמתלווה להבעה קולית.
פרופסור פלום ממשיך ומסביר: "מצאנו שבגיל 5 חודשים, תינוקות יכולים לשייך הבעה קולית חיובית או שלילית של תינוקות אחרים עם הבעת הפנים המתאימה. זהו המחקר הראשון שהראה שיכולת שיוך זו קיימת בתינוקות כבר בגיל 5 חודשים. התינוקות נחשפים להבעת רגש בקולם ובפניהם של תינוקות אחרים. הבעות רגש בקול ובהבעת פנים, סביר להניח, שהן מובנות ומוכרות להם משום שזו הדרך שבה הם עצמם מתקשרים רגשות חיוביים ושליליים עם הסובבים אותם".
במהלך המחקר הושבו התינוקות מול שני צגים. צג אחד הראה סרטון וידאו של תינוק מחייך ושמח ובצג השני הוקרן סרטון וידאו של תינוק עצוב שפניו זעופות. כאשר הופעל פסקול של תינוק נוסף שמח, התינוק שנבדק התבונן במשך זמן ארוך יותר בצג שבו הוקרן סרטון וידאו של תינוק בעל הבעות פנים חיוביות. התינוקות הנבחנים יכלו גם לשייך פסקול עם הבעות קול שליליות עם סרטון וידאו של תינוק עם הבעת פנים עצובה וזעופה.
מסכם פרופסור פלום: "ממצאים אלה מתווספים להבנתנו את השלבים המוקדמים של התפתחות התינוק. על-ידי אימון וחזרה שוב ושוב הופכים תינוקות לבעלי רגישות גבוהה ולבעלי יכולת לתפוס ולקלוט רמות מסוימות של רגשות. תינוקות לומדים ב- 2.5 שנות חייהם הראשונות יותר ממה שילמדו בשאר שנות חייהם, לכן זה קריטי לבחון איך ומה תינוקות רכים לומדים ואיך זה עוזר להם בלמידת דברים אחרים".
EndFragment